Direktlänk till inlägg 26 mars 2016

För de som vill spela rullar vi ut röda mattan

Av jag-bara - 26 mars 2016 17:58

Nu kommer jag vara lite tjatig, men deta är ju faktiskt min blogg, så jag förbehåller mig rätten att tjata om vad jag vill. Blev lite upprörd när jag satt och bläddra i en tidning idag på min rast.
Det händer fruktansvärd saker runt om i världen, både stora och små, på nära och långt håll. Mitt i en tidsperiod när detta är extra tydligt, är mittuppslaget i en tidning ägnat som en annons åt att locka folk till att spela mer online. En extra fakta ruta finns också om hur man kommer igång att bli en spelare. Det sticker i mina ögon. Hur kan deta få ta upp mittuppslaget som att det är super viktigt.
Jag tänker att man gör ju inte reklam för cigaretter, för det är farligt. Receptbelagda mediciner får man inte göra reklam för. Och alkohol får man visserligen göra det för, men under särskilda regler. Men för spel som är ett av de stora beroendena får man göra hur mycket reklam som helst. De vill man ska registrera sig snabbt så far man massa gratis free spins och gratis spel. Hur ofta kan man gå till systembolaget och hämta gratis sprit om man registrerar sig som medlem där? Hur ofta får man extra medicin på köpet om man hämtar ut på recept? När sålde de cigaretter senast med erbjudandet köp 3 betala för 2? Det gör man inte, för det kan bli farligt. Men det är inte alla som köper sprit som blir alkoholister, inte alla som hämtar ut receptetbelagda mediciner som blir missbrukare. Rökning har ju absolut sämre odds,,, men ändå, alla fastnar inte. Men för alla de som riskerar fastna, för alla med en svaghet för missbruk, för deras säkerhet lockar vi inte fler till att supa eller trycka i sig piller. Men för de som vill spela rullar vi ut röda mattan. Ger exempel på hur lite folk satsat i i jämförelse med hur mycket de vunnit. Alla fastnar inte, men för de som gör det applåderar vi med hyllningen "plötsligt händer det, det kan va din tur idag"
Jag har gnällt om reklam för spel förr. Jag är säkert lite överkänslig för deta ämne. Men jag känner jag har befogad anledning att vara det. Undrar hur många fler där ute som ser det från mitt håll?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jag-bara - Lördag 20 jan 19:37

Snipp snapp snut Så var denna saga slut. Saga är kanske fel ord. Historia är nog mer rätt. För nu blir det verkligen historia. Han somna in hastigt, och plötsligt är världen annorlunda, även om den är likadan. Ingenting har ändrats, ändå har a...

Av jag-bara - 27 augusti 2021 21:45

Jag finns alltid där, och alla vet det. Jag är den typ av person som människor alltid kan lita på. Dag och natt är jag alltid tillgänglig för dem som behöver det. För tillgänglig kanske. Och folk räknar med mig, för att jag alltid ställer J...

Av jag-bara - 12 maj 2021 20:51

Hur ska man orka det man inte orkar? Hur ska man klara det man inte klarar? Hur ska man kunna det man inte kan? Frågor som cirkulerar i huvudet dagligen, nattligen, "dygnet-runtligen",,, När man har tusen mil framför sig, precis när man lagt tuse...

Av jag-bara - 21 februari 2021 18:55

Ibland faller jag handlöst bakåt. In i gammla mönster, in i gammla tankar. Trasslar in mig i mina urvuxna idéer. Ligger raklång och undrar vad som hände. Vad fick mig ända hit? Kom jag bara hit? Det är svårt att resa sig igen. För varje gång ...

Av jag-bara - 13 januari 2021 17:16

När det stormar, så stormar det rejält. Då viner inte bara vinden runt mig, den slår omkull mig totalt. Mig och allt runt mig på samma gång. Den rycker marken under mina fötter och taket över mitt huvud. Den rycker allt den kan i sin väg och allt ham...

Ovido - Quiz & Flashcards