Alla inlägg under juli 2015

Av jag-bara - 25 juli 2015 21:32

Hur hittar man sin magkänsla igen? Eller rättare sagt, hur ska man våga lita på sin magkänsla igen? När den en gång lett en så fel, svikit en så totalt, hur ska man då våga tro på sin egen instinkt någonsin igen.
Ps missbruk tog allt ifrån oss. Men bara det materiella går att ersätta. Boendet gick att ersätta (till slut). Möbler, kläder och andra saker som försvann framför ögonen på oss, har ersatts av nya. Men hur ersätter man sitt känsloliv?
Jag brukade lyssna mycket inåt. Gick den väg som kändes bäst, den jag uppfattade som mest logisk. När jag bodde med P var där många saker jag reagerade på, men som han gav förklaringar på. Logiska förklaringar jag kunde köpa. Förklaringar min magkänsla köpte och trodde på. Som jag nu vet bara var lögner. Hans små vridna förklaringar dolde galet stora lögner. Lögner som tog allt jag ägde och hade ifrån mig. Hur kunde det bli så?
Hur litar man på någon annan igen efter nått sånt. Hur litar man på sig själv igen? Kan man få sin känsla utbytt och ersatt av en ny fungerande? Eller är det säkrast att gå efter regler "lita inte på nån, inte ens dig själv". Fick ett halsband för några år sedan med texten "följ ditt hjärta". Det var precis det jag gjorde, och se vart det bar hänn, ,,,
Jag lyssnar fortfarande inåt. När det dyker upp nya människor runt mig i olika sammanhang försöker jag som alltid lyssna på min egen känsla. Men det är svårare nu. Har tjockare murar runt mig. Misstror oftare. Stänger ute oftare. Säkert avfärdar jag många trevliga människor, för säkerhets skull. Det gör mig arg ibland att P har tagit även det ifrån mig. Min tillit till mitt eget omdöme.
Så hur hittar man det igen? Går det att hitta? Jag hoppas det. Vill inte P ska ha tagit ifrån mig något jag inte kan återskapa.

Ovido - Quiz & Flashcards