Alla inlägg den 16 mars 2016

Av jag-bara - 16 mars 2016 19:57

Många lockas att se läskiga/obehagliga filmer. Medans man tittar lever man sig helt in i den. Känner med roll karaktärerna, tänker sig in i "om det hade varit jag,,,,". Man tänker att man aldrig själv skulle kynna levt som vanligt igen om man upplevt samma. Efteråt tänker man lite på det mellan varven, men graden av obehag dämpas, bleknar, sjunker. Med tiden bleknar det mycket, man minns plötsligt bara de "stora" bitarna av storyn. Man rekommenderar kanske till andra att den var bra/läskig men kommer inte helt ihåg varför, bara att man kände så när man såg den. Livet går vidare, det var ju bara en film. Inget man gick igenom på riktigt.
Så var det nog med mitt kaos också. Folk följde det på avstånd och led med mig. De var fantastiska. Stöttade mig på alla möjliga och nästan omöjliga sätt. Utan er hade jag aldrig kommit så här långt. Som ett jätte hinder jag inte kom över själv, men som de drog mig över. Det var ingen som tyckte det var märkligt jag inte orka saker jag orkat innan. Eller ville saker jag velat innan.
Men livet har gått vidare för oss alla, men på olika sätt. Minnet av allt som hände blekna för många, men inte för mig. Känslorna som svalkade då har naturligtvis lagt sig för alla,,,, men de finns kvar tydligare för mig. Det är så det ska vara. Livet ska gå vidare. Alla ska vidare, även jag. Men skillnaden är att jag har inte upplevt känslorna från sidan om, jag var mitt i stormens öga. Jag har inte sett, hört, och fått till mig historian i 2a hand. Jag var där, mitt i skottlinjen. Det har förändrat mig, på gott och ont. En del sidor hos mig har blivit så mycket bättre och starkare. En del andra har blivit svaga punkter jag inte vill trycka på för det gör för ont. De flesta förstår det, lika mycket som jag förstår dem. Mina underbara vänner. Var hade jag befunnit mig utan er!
För en del är det svårare. Det är ju länge sen de "såg filmen" och de kanske inte ens såg hela. De anser att gå vidare och komma framåt betyder att gå tillbaka till den jag var förut. De tycker att komma över innebär att man ska glömma och förtränga det som hänt. Och om det är så att jag inte fixar en del evangemang för de triggar igång jobbiga känslor så är det okej, bara det inte är deras evangemang jag hoppar över. Bara det inte påverkar deras liv, deras önskemål eller förhoppningar så är det okej. Ledsen att mitt röriga liv påverkar andra ibland,,,
Jag menar absolut inte att jag vill folk ska gå runt och tycka synd om mig. Absolut inte. Så klart vill jag att alla, även jag själv ska komma framåt och vidare. Men bli inte besviken för att jag förändrats. Bli inte förvånad över att jag inte fungerar på samma sätt längre. För många av mina nya sidor är bättre än de gammla. Låt mig hålla mig borta från mina svaga punkter, även om det alla sådana, inte bara andras. Jag har kommit så här långt, och tänker komma längre. Och eftersom mitt sätt fungerat hitintills tänker jag fortsätta så, oavsett om jag trampar nån på tårna ibland eller inte,,,

Skapa flashcards