Alla inlägg den 17 januari 2016

Av jag-bara - 17 januari 2016 10:32

Om han "bara" haft ett spelmissbruk, om jag vetat när vi blev ett par så jag kunnat ha kontroll över ekonomin från början. Om jag fått veta på ett tidigare stadie, när han märkte det gick utför. Om vi hamnat i en skuld som gått att betala av, även om det blivit tufft ett tag,,, hade jag stannat då? En fråga en hel del folk ställer till mig. Även jag själv.
Kanske,,,, om spelmissbruket var allt. Om han låtit mig få veta, om han stått för sitt misstag, varit den som kämpat mest för att ställa det till rätta.
Men det var/är inte hans ända problematik.
Han kunde ljuga sig blå, rakt i ansiktet på mig utan att blinka. Han hade förmågan att manipulera mig, min tillvaro fullständigt, utan att tveka. Han byggde utan problem ett luftslott, lät mig släppa hela min trygghet och flytta in i det. Han målade upp en fantasivärlde för mig, för omgivningen, för alla, och verkar inte ha förmågan att förstå vidden av hur fel det var. Han fick mig att tvivla på min egen känsla för rätt och fel.
Det materiella som försvann var bara saker. Han tog nått helt annat från mig, från oss.
Man måste vara rätt "smart" för att lyckas leva ett så utstuderat dubbel liv. Enligt mig även vara rätt sjuk. Att kunna hålla isär alla lögner, räkna ut vad han ska säga till vem för att bilden han vill folk ska se ska stämma. Att kunna sitta och ljuga avancerade lögner om och om igen utan att avslöja sig själv. Han ljög säkert så han trodde sig själv.
Nej. Även om vi inte förlorat huset, även om inte alla tillgångar varit borta, hade jag aldrig stannat. Hade jag ens misstänkt från början vad han var kapabel till hade jag aldrig släppt honom i närheten av mig och mina barn.
Nej. Jag hade aldrig stannat med någon som när de blir påkomna med ett misstag/ ha gjort fel, flyr ur situationen och inte tar minsta ansvar. Som en kapten på ett sjunkande skepp, som sätter sig först i livbåten och tittar på när passagerarna drunknar.
Jag vet att i hans version låter det som jag är hemsk. Att han drabbades av spelmissbruk och då ville jag skiljas, då blev vi tvungna att sälja huset. Det är hans sätt att uttrycka sig i ett nötskal. Han ljuger inte, han bara väljer att utelämna de vesäntliga bitarna som visar hur historien är egentligen.
Undrar hur många fler som kommer bli drabbade av honom.





Ovido - Quiz & Flashcards