Direktlänk till inlägg 2 januari 2016

Låga insatser och höga vinster.

Av jag-bara - 2 januari 2016 11:48

Överallt hör och ser jag det. På tv, radio, nätet,,,, överallt gör de reklam för spelande som ska ge snabba pengar. Det är free spins och jätte jackpotts som bara är några knapptryck bort. Bara att bli medlem, sen är snart storvinsten på ens konto. Det sticker i mina ögon. Undrar hur många som fastnar och spelar bort mer än de egentligen har råd med. Hur många redan spelberoende som får vatten på sin kvarn om att det inte handlar om OM man vinner drömvinsten, utan bara om NÄR.
Såklart är inte alla som spelar fast i ett spelmissbruk. Det finns säkert massor som spelar lite grann på skoj, och inte sätter sitt liv som insats på spelandet. Men tyvärr är det allt för många som inte klarar hålla spelandet till den nivån. Som inte håller självdiciplinen.
Jag tänker på hur många anhöriga till "spelarna" som just nu blir drabbade. Hur många fruar, makar, sambos som står inför samma fruktansvärda sitts som jag gjorde för bara några år sedan. Jag undrar hur många barn vars trygghet just nu befinner sig som insatts på nått spel som lovar låga insatser och höga vinster.
Säkert blir inte alla så hårt drabbade som vi blev. Men enligt mig är det inte rättvist att bli drabbad alls. Jag vet det är synd om personen som fastnat i spelandet. Att det är en tragedi. Men personligen har jag större empati för de anhöriga till spelaren. För familj och vänner som i slut ändan ofta får ta mycket hårdare smällar.
Reklamerna lovar att det snart är min tur att vinna, min tur att få den stora vinsten som kommer ändra allt. Jag mår illa när jag ser dem. Undrar hur mycket, de som försöker, förlorar på vägen till "sin tur". Undrar hur många fler ovetande fruar som riskerar förlora hela sin tillvaro, det just nu finns där ute.
Alla anhöriga som drabbas har inte samma tur som jag tyvärr. Även om jag drabbades hårdare än många andra så hade jag turen att ha tillräckligt många runt mig som hade möjlighet att fånga upp mig, fånga upp oss. Min tur i oturen.
Efter en viss gräns av spelande så är det precis tvärt emot vad reklamen säger. Då finns det bara höga insatser och låga vinster.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jag-bara - Lördag 20 jan 19:37

Snipp snapp snut Så var denna saga slut. Saga är kanske fel ord. Historia är nog mer rätt. För nu blir det verkligen historia. Han somna in hastigt, och plötsligt är världen annorlunda, även om den är likadan. Ingenting har ändrats, ändå har a...

Av jag-bara - 27 augusti 2021 21:45

Jag finns alltid där, och alla vet det. Jag är den typ av person som människor alltid kan lita på. Dag och natt är jag alltid tillgänglig för dem som behöver det. För tillgänglig kanske. Och folk räknar med mig, för att jag alltid ställer J...

Av jag-bara - 12 maj 2021 20:51

Hur ska man orka det man inte orkar? Hur ska man klara det man inte klarar? Hur ska man kunna det man inte kan? Frågor som cirkulerar i huvudet dagligen, nattligen, "dygnet-runtligen",,, När man har tusen mil framför sig, precis när man lagt tuse...

Av jag-bara - 21 februari 2021 18:55

Ibland faller jag handlöst bakåt. In i gammla mönster, in i gammla tankar. Trasslar in mig i mina urvuxna idéer. Ligger raklång och undrar vad som hände. Vad fick mig ända hit? Kom jag bara hit? Det är svårt att resa sig igen. För varje gång ...

Av jag-bara - 13 januari 2021 17:16

När det stormar, så stormar det rejält. Då viner inte bara vinden runt mig, den slår omkull mig totalt. Mig och allt runt mig på samma gång. Den rycker marken under mina fötter och taket över mitt huvud. Den rycker allt den kan i sin väg och allt ham...

Skapa flashcards