Alla inlägg den 11 december 2015

Av jag-bara - 11 december 2015 13:17

-Oroa dig inte,,, du kommer träffa "den rätta"du med nån dag.
Den rätta
Oroa dig inte,,,
En kommentar jag fått höra mycket senaste året. En kommentar som fick mig att fundera på vad att "träffa den rätta" i livet egentligen betyder. Eller i alla fall vad det betyder för mig. För jag tror jag redan har det,,,
Tre gånger har jag träffat rätt och äkta gränslös kärlek. Vid mina döttrars födsel. De värdefullaste jag har, som jag ägnar mitt liv åt att vara mamma till. Som ger mig så mycket tillbaka. Mina fina, som jag är aldrig vara en dag utan.
Jag har träffat vänner som gett mig mer stöd och hjälp genom kaoset än man egentlugen hade vågat hoppas på. Som sett till att jag inte trillat igenom. Som hjälpt mig med allt från kläder, möbler, praktisk hjälp i flytten osv, till mentalt stöd och orkat lyssna på mig när jag behövt ha nån som lyssnat. Kan man träffa mer rätt vänner än så?
Jag har vänner jag inte pratar med varje dag, varje vecka eller ens varje månad. Som jag ändå vet jag kan ringa mitt i natten om jag behöver hjälp, och de hade funnits där som det mest självklara i världen.
Jag har vänner som jag under många år bara haft sporadisk kontakt med. Inte av någon annan anledning än att våra liv gått åt olika håll, som plötsligt öppnar sitt hem för min minsta när jag måste jobba ob tider. Inte för att det måste. Bara för de har möjlighet och vill. För mig är det att verkligen träffat rätt personer i livet.
Vänner jag har fått under livet har ofta varit väldigt olika varandra. Jag har kommit nära någon i en grupp av folk, någon i en helt annan. Kanske är det det som är min vinst i deta. Att han någon som kan ställa upp med vissa saker, någon med nått helt annat. Tillsammans har de gjort min värld hel igen, ett steg i taget. Kan det bli mer rätt än så?
Eller måste "den rätta" handla om en partner, pojkvän/flickvän? Ibland låter det som folk säger att jag säkert kommer träffa någon, som att de försöker visa medlidande med att man är ensam. Tack, men det behövs inte. Jag är själv, inte ensam. Jag har känt mig mer ensam ibland i förhållande än jag gör nu som singel. Sanningen är att mitt liv är så fullt av underbara människor att jag är inte säker på att rollen som pojkvän hade fått plats.
Det är inte alltid lätt att få ihopa saker. Mycket i samhället bygger på att man är två. Som att det är normaltilståndet, och är man själv är det något man bör försöka ändra. Men egentligen borde det vara tvärt om. Att samhället var gjort för en och en, är man två är det liksom bonus.
Så jag oroar mig inte. Jag har träffat den rätta flera gånger om i mitt liv, och jag är mer än tacksam för det. Jag är själv men har massor av vänner jag delar mitt liv med på olika sätt. Om jag någon gång får en pojkvän ingen får tiden utvisa. Men just nu trivs jag alldeles utmärkt som det är.

Skapa flashcards