Alla inlägg den 24 maj 2015

Av jag-bara - 24 maj 2015 23:08

Hela mitt liv är förändrat. Mitt sätt att leva, vara och tänka. Allt är förändrat. När P spelade bort vår tillvaro var det inte bara pengar och materiella saker som försvann. Det var min tillvaro, mina barns stabilitet, och mitt sätt att se världen han spelade bort. Det är så orättvist så det finns inga ord. Att varje gång han spela var det med även mitt liv som var del i insatsen. Och varje gång han förlorade, förlorade jag en del av min tillvaro, utan att jag viste, utan möjlighet att påverka, utan att kunna förhindra. Det gör mig frustrerad att tänka på.
När jag tog mitt körkort fick jag höra att det gälde att vara försiktig när man körde. Även om jag gjorde alla rätt, så kunde någon annan vara vårdslös och köra in i mig. Precis så käns det. Som att jag skötte mitt liv. Har jobbat sen jag var ung, betalt mina räkningar och kämpat framåt. Någon annan var oförsiktig. "Körde vårdslöst" och inte bara krocka med mig utan preja mig av vägen. Och inte nog med det, utan när jag hamnat helt i diket, väljer han att lämna platsen utan att hjälpa mig. En hit and run. Så käns det.
Situationen jag sitter i är tuff. Har en otrolig press på mig att klara deta hela vägen i mål. Det är galet många bitar som måste på plats och jag är ansvarig för varenda en. Viker mig dubbel tre gånger om och hoppas på det bästa. Vad annat går att göra,,,
Min tillvaro ger svallvågor på folk runt mig. Hinner inte alltid träffa mina vänner så ofta som jag önska, orkar inte alltid sådant man borde, utan får prioritera det man måste. Sätter ständigt mina barns behov och omsorg som högsta prioritet, det är det enda jobb jag har 100% obligatorisk närvaro på dygnet runt. Allt annat kommer efter. Så är det, och så måste det vara, i alla fall just nu.
Det kan göra mig frustrerad när någon visar oförståelse för mig. I en kort sekund skulle jag då vilja rada upp all kaos, all fakta och slå hål på alla deras antaganden. Men sen kommer jag på att det inte är värt energin. De behöver inte förstå det, det är ju inte de som behöver leva i mitt liv. Den energin kan jag spara till nått bättre.
P spelade bort mer än han någonsin kommer ana. Min förlust går inte att räkna i kronor och ören. Men jag ska få tillbaka det. Och inte genom att spela mig till snabba vinster, utan som jag alltid gjort, jobba mig till det. Jobba tillbaka vår trygghet, vår plattform i livet.
Jag har inte skapat dena situation. Jag har bara blivit lämnad med den, och ansvaret för alla konsekvenser den gett. Till de som tycker jag borde klarat det bättre har jag bara en sak att säga. Försök själva och se hur lätt det är. Lev mitt liv en vecka, en månad, eller mer. Sen är jag rätt övertygad om att du bytat åsikt.
Uppåt
framåt
jag är på väg!



Skapa flashcards