Alla inlägg den 8 februari 2015

Av jag-bara - 8 februari 2015 21:13

Det finns många olika reaktioner på min historia när folk har hört den. Men där är en som är absolut vanligast. Den meningen folk har sagt mest till mig när vi pratat om allt som hänt. Det är även den meningen som gör mig mest fundersam. Vad betyder den egentligen?

Kan sitta och prata med någon om var, när, hur allt gick till. När de lyssnat en stund får jag ofta komentaren "jag hade ALDRIG klarat det du klarat". Jag brukar prata bort det snabbt och inte lägga någon vikt vid den meningen,,, utåt. På insidan lägger den sig som en retlig sten i skon, som gör ont varje steg, resten av samtalat. Den sätter igång så mycket tankar/känslor som nog den som sagt det inte tänker på. De menar väl, det vet jag. De vill säga något som (de tror) ska påvisa vilken styrka jag har inom mig jämfört med dem. Kanske få mig att känna jag lyckats med något, pep talk liksom. Men det har en annan effekt. Det får mig att känna det som att jag haft ett val. Som att jag kunde sätta mig ner och fundera ut om jag velat uppleva deta eller inte. Att mitt val varit att göra deta, och hade turen att klara det. Som att det fanns två alternativ. Vad var alternativ två? Hade det gått att inte uppleva det? När i historien valde jag alternativ ett och inte alternativ två? Om jag valt tvåan, vad hade det inneburit? Vad betyder det att inte klara det, att vägra göra det? Man kan ju inte vägra gå igenom det som aktivt händer runt en,,,, eller?

Ibland får folk det nästan att framstå som att min historia är som en riktigt galet svår bana i ett spel. Den där banan man kommer till och inte klarar. Som man kan välja att testa ett par gånger, tills sina liv är slut. Inser att det inte går och väljer att nöja sig med hur långt man kommit,,,, för den där banan hade man ALDRIG klarat. Som att jag valt att köra banan ändå tills jag klara den, för att jag ville. Som om jag kunnat när som helst avsluta och säga "strunt samma". Så var det aldrig.

Eller som ett maratonlopp du kan förbereda dig för. Som man kan träna inför, värma upp inför. Ett lopp du vet om du är iform för eller inte och kan välja att avstå. Jag valde inte mitt lopp. Fick ingen träning, ingen förberedelse. Och kom jag inte fram till målet riskerade jag min familj.

Till några som står mig nära har jag kastat tillbaka frågan.
- jag hade aldrig klarat vad du går igenom.
- vadå klarat?
- ja jag hade inte fixat det,,,
- vad betyder det? Vad menar du?
- ja,,, jag hade inte klarat det, hade gett upp.
- men vad betyder inte klara det, rent praktiskt? Hur gör jag om jag bestämmer mih för att inte klara det???
- jag vet inte, men klara det hade jag inte,,,,,

Är fortfarande inte säker på om jag verkligen klarat något. Har bara upplevt.



Skapa flashcards