Alla inlägg den 11 maj 2014

Av jag-bara - 11 maj 2014 10:00

Lite svar,,,,


   Skillsmässan gick inte igen om på 6 månader från att de skickade in. Det är betänketid när man har barn folkbokförda på ens gemensamma adress även om barnen inte är gemensamma. Min ena dotter var skriven i hu, därför gick den inte  igenom direkt.


   Jag kunde inte få ekonomisk hjälp av socialen under betänketiden, På papper var jag fortfarande gift med en högavlönad man, även om han inte bodde inte var i Sverige. Han räknades juridiskt som betalninskyldig för mig.


    Det fanns inget att polisanmäla i vad han gjort. Inget olagligt, bara omoraliskt. Skulle jag anmäla hade det blivit i en civilrätts process. Den hade jag då själv fått betala tills han blivit dömd för något eller inte. Och hade han blivit dömd till tex skaddeståd hade där ändå inte funnits pengar att kräva då han inte längre skattar i Sverige.

   

    Bara för att man gifter sig är det inte så att man atomatiskt har rätt till hälften av den andras saker som man ofta tror. Det handlar om hur länge man varit gifta, giftasrätten som det heter. Det ska vara rätt många år innan man kommer upp i att man äger hälften var.  Så många år hann inte vi.


    Inte heller skulder delas på varandra när man är gifta. Däremot kan kronofogden kräva att gemensamma tillgångar säljs så de får tillgång till den som är skuldsatts del av värdet. Det var så det var med vårt hus. Det var det ända han ägde av värde, därför kunde tvinga försäljning. Att jag ägde hälften gjode bara att de kunde inte utmäta från min del av eventuel försäljningsvinst.



Ovido - Quiz & Flashcards