Alla inlägg den 7 maj 2014

Av jag-bara - 7 maj 2014 11:15

    Innan allt detta hände, långt innan jag var gravid hamnade P och jag i en konflikt om en märklig historia. Den har sökt mig i huvudet mängder av gånger sen dess.

    Han hade många gånger berättat om att han flyttade hemifrån dagen han fylde 18. Hur han alltid jobbat galet mycket och att den enda han bott med var hans sons mamma. En dag när vi är och kör i Lödde vill han plötsligt att vi kör in i ett villa område och han ska peka ut ett hus han bott i. Han pratar om att där funnits en pool och allt jobb med att sköta den. Jag fick inte riktigt ihopa det, hen hade ju vuxit upp i Malmö, när hade han bott i deta hus? Jag frågade och han svarar trevande att han bott där runt 20 års åldern. Hur går det ihopa? Flyttade du hemifrån rakt in i en villa? Nej inte riktigtblev svaret, hans familj hade tagit över huset. Från vem? Han kom med svävande svar om att det blivit ändrade familjeförhållande som gjort att hans mamma och syster tagit över huset av honom. Jag kände att han dålde något. Gick på rätt hårt. Blev förbannad över att han inte ville öppna sig. Vad var det som var så hemmligt? Vilka ändrade familjeförhållande? Då berättar han om en tjej han som ung varit tillsammans med flera år, att de efter gymnasiet bestämt att flytta ihopa och köpt huset. Precis innan inflyttningen hade det tagit hastigt slut och han flyttade in själv. Efter ett tag hade ekonomin blivit för tajt och då hade hans syster och mamma flyttat in för att dela kostnaderna. Så småningom tröttnade han och lät dem köpa ut honom. För de pengarna köpte han en lägenhet i Malmö. Varför har jag aldrig hört talas om deta innan? Vem var hon? Varför tog det slut? Ju fler frågor jag ställde, dessto märkligare uppförde han sig. Det gjorde mig galet frustrerad och jag kunde inte släppa det. Varför fick jag inte veta? Ringde en av hans vänner och fråga om han viste vad som var så hemligt. Han hade ingen aning. Sa att just under den tidsperioden hade de intehaft så mycket kontakt, men att han viste P bott i ett hus med pool, men nån tjej viste han inget om.

      Det blev spänt läge. Jag vägra ge mig. Blev mer en princip sak. Kunde vi inte berätta saker för varandra? Och om det var så fruktansvärt att han 20 år senare var så här påverkad av det, vad kunde det då vara? Det gick ett par dagar, sen kom det. En tjej han varit jätte kär i, som han varit tillsammans med ett par år. Precis innan inflyttningen hade hon varit otrogen mot P. Han hade då blivit så arg att han gjort slut. Det hade i sin tur gjort henne så förtvivlad att hon kastat sig framför tåget, tagit livet av sig. Tårarna spruta när han berätta historien. Hur skyldig han känt sig, hur anklagad han blivit av hennes familj. Hur han aldrig kunnat prata om det. Att de enda som viste var hans mamma och syster som sagt att han aldrig fick berätta för någon. Hur de flyttat in i huset med honom för att stötta honom genom sin sorg. hade blandade känslor när erkännandet kom. Har själv varit med om att någon i mitt liv försvunnit på precis det sättet, så jag viste hur det kunde kännas. Samtidigt arg över att jag ju berättat om det för honom för länge sen, öppnat mig om så känsliga saker. Där har han suttit bredvid och lyssnat och inte sagt ett ljud om att han upplevt samma. Deta blåssade upp i väldiga bråk och diskutioner mellan oss om förtroende, ärlighet, ömsesidig respekt etc. Men det la sig. I slutändakunde jag ju inte säga något om hur han sörjde sin flickväns död. Inte dömma att det blivit en blockering han aldrig kunnat prata om. Sen hade han ju lovat sin mamma och syster att aldrig nämna det.Inte hans fel, det var ju egentligen mest synd om honom,,,

       Jag fick tillfälle långt senare, när han flytt till Norge att prata med hans syster. Vi pratade om många saker, och jag tog upp denna historien. Jo då, huset hade funnits. Hon och P hade flyttat in i det, tagit en våning var. Han hade bott där tills systern träffat sin nuvarande man som då köpt ut P, och P hade tagit över henes mans lägenhet. Någon död flickvän fanns aldrig. Han hade inte ens haft en levande vid den tidsperioden. Han hade tagit delar av min tragiska historia, klippt och klistrat till sin egen. Hur kan man göra så? Särskillt med tanke på vad det handlade om.

      Har funderat många gånger på vad som var syftet med att dra igång denna lögn. Det fick mig att bli arg ju, kan ju knappast vara det han ville eller? Det gav ju inte honom någon positiv respons som annars "mytomaner" brukar söka. Eller trodde han det skulle ge det och han hade helt enkelt missbedömt min kommande reaktion? Känns som den mest logiska förklaring. Men igen, det kanske inte finns någon logisk förklaring. Ingen vi "vanliga" ska förstå i alla fall.

     Hans syster berättade även att historien om hur deras mamma var mångmiljonär då hon sålt mark var en sanning med stor modifikation. Vist hade hon sålt mark, men så mycket pengar blev där inte. Och det där blev hade P sen länge snikat till sig av sin mamma. Det kom också fram att han hade redan innan vi träffats spelat bort mängder av pengar och hans mamma hade ställt sig på ett lån för att lösa skulderna, på hundratusentals kronor. Ett lån han var månad enligt muntligt avtal skulle betala på. Naturligtvis hade han aldrig betalt till henne villket var grunden till hans dåliga relation till sin familj. Tänk om de varnat mig!

Skapa flashcards