Alla inlägg den 19 april 2014

Av jag-bara - 19 april 2014 12:24

      Det där med att skaffa fler barn var en historia för sig. Jag velade fram och tillbaka. Hade länge sagt att aldrig mer fler, men plötsligt började jag överväga det. Han var tvärsäker. Önskade sig fler barn mest i hela världen. Så klart det påverkade mig. Tyckte från början att vi hade mer än nog, tre barn sammanlagt att ha ansvar för, hans son somkrävde mycket energi, för att inte tala om hans firma. Han jobbade ju stenhårt på sitt egna företag. Var skulle en liten bebis få plats i vår värld? Men han var så säker, smittade av sig med sin längtan efter fler. Fick mig att känna det var det som skulle få allt att falla på plats. Kan inte förklara hur han lyckades. All logik sa ju tvärt om.

        Fick i samma veva problem med spiralen. Smärtor som inte går att förklara. Blev tvungen att ta bort den. Blir jag så blir jag tänkte jag. Då är det nog meningen. Det tog tre veckor, sen var ja gravid. Fick värlens konstigaste reaktion. Bara gät och grät. Kunde knappt berätta för folk. Minns att jag stortjöt när jag berätta för min syster och sa att barn i ett förhållande är alltid början till slutet i min värld. Hon svara att så blir det nog inte denna gången, men krisar det har vi väll uppfostrat barn sjäva förr?

        En del har sagt i efterhand att de reagerade på att jag valde skaffa fler, de hade hört mig många gånger säga jag inte skulle ha fler. Samtidigt tyckte det inte det var så konstigt. Nyss ihopflyttade, nygifta, stabil ekonomi,,, blev ju lite kronan på verket att få ett gemensamt barn. Nu känns det som det ingick i hans plan. Ett sätt att binda mig närmare till sig. Till hela min familj. Göra det svårare för mig att lämna. Jag tjatade direkt på honom om företagets ekonomi, att jag ville vetaa hur det såg ut. att var där fler barn på väg som var beroende av oss ville jag veta att det inte blev ekonomiska problem. Det var lugnt sa han. Stora fakturor var på väg in, hans revisor var så nöjd med honom att hon själv ansstälde honom för sin privata renovering. Fanns inte mycket att tvivla på. Han visade mig dyra barnsängar på nätet, bilstolar m.m Endast det bästa var bra. Jag höjde på ögonbrynen åt priserna men han sa det var elt lugnt. Att han hade så mycket pengar på väg in att vi kunde koppla av sen och började prata om att hela familjen kunde åka på utlandssemester till sommaren. bara koppla av efter bebisen var född. Jag var stressad över att behöva gå hemma ett år, kändes länge och jag vill ju jobba. Ingen fara sa han. Tog jag de fyra första månaderna så kunde han ta resten av föräldrarledigheten. Jag skulle kunna fortsätta jobba, träna , träffa kompisar etc. Jag skulle tillslut i hans version knappt  märka skillnad. Hur fick han mig att tro det? Idag kan jag inte fatta det. För skillnad blev det.

      Första månaderna var vidriga. Mådde illa konstant, ont i hela kroppen och trött konstant. Blev ur och fick blodtrycksfall hela tiden efter bara ett par veckor kändes foglossning. Blev sjukskriven, sängliggande och kände mig nere. Blev stressad över att inte få full lön. När kommer de där jätte fakturerna egentligen? Vände på kronorna och ömde sparkontona för att fylla ut huskontot. Nu hade han inte satt över pengar på huskontot på länge. Det var kunderna som strulade. De betalde inte som dee skulle. Han lovade gång på gång att de skulle komma pengar snart, men flyttade hela tiden fram datumen. Jag gick in och jobbade, tog extra pass för att dryga ut min lön, med en kropp som värkte från topp till tå och yrsel som fick avdelningen att gunga runt mig. Upprepade i huvudet att graviditet är ingen sjukdom, det är ett tillstånd. Och snart skulle jag ju inte behöva kämpa mer, bara han fick in betalningarna. Han jobbade från tidig morgon till sen kväll på dessa bygg tänk vad  mycket pengar som skulle rulla in när betalningarna väl kom.

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards