Alla inlägg den 11 april 2014

Av jag-bara - 11 april 2014 13:27

Det är svårt ibland att veta var man ska börja. När folk frågar "vad har hänt" eller "hur är det" låser det sig i huvudet på mig. För det är så långt, invecklat och rörigt så det går ju inte att återge. Det finns korta variationer som egentligen inte säger så mycket. Där är långa variationer som folk egentligen inte vill höra, inte veta. Några har lärt sig. De frågar inte. De vet svaren är övermäktiga så de ställer inte frågan. 


Vet inte själv hur allt började, eller ens när det började. När det kom så långt att svallvågorna nådde mig hade det pågått länge, månader, troligtvis år. Jag fick inte veta förens början till slutet var ett faktum. Fast det var mitt liv fick jag inte veta. Orättvist är bara förnamnet. Har heller aldrig fått  allt i historien klart för mig, mycket är gissningar och antagande. Fått leka detektiv i min egen tillvaro för att försöka förstå vad som föregått bakom min rygg. 


Så kanske finns det ingen början för min del av historien.  Kanske är det så att de första kapitlen av mitt livs bok alltid kommer vara utrivna,  som att de inte angår mig. Det finns kanske bara en mitten. Det är ju där jag alltid befinner mig. Mitt i något. Mitt i kampen att försöka komma vidare.  Inte över men vidare. För hur kommer man över att den man lita på mest,  dela sitt liv med, sina innersta tankar, sin vardag, sin sorg och lycka, bedragit en. Bedragit en på alla sätt som går, känslomässigt,  fysiskt,  ekonomiskt och praktiskt. Sol-och-vårad är det uttryck som beskriver det bäst. Den mest närbesläktade kategorin det kunnat hamna under. Egentligen kvittar det ju vad det benämns som, gör lika ont ändå. Men det blir lättare att greppa om man har en stämpel att sätta på det. Man kommer nog inte över, men vidare ska jag. Vidare från vart det än började, mot vart det än slutar. Men just nu är jag här, i mitten, med det jag lyckats rädda av mitt gamla liv.  Vi har fått både ytliga och djupare sår i själ och hjärta, barnen och jag. Men de kommer att läka. De ska läka. Det får ta sin tid. Jag tänker få ett fantastiskt slut, med eller utan början.


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards